Uhkatilanteiden hallinnan perusteet

Uhkatilanteiden hallinnan perusteet

Uhkatilanteilla tarkoitaan ongelmatilanteita, joissa syystä tai toisesta on olemassa kohonnut väkivallan uhka. Tällaisia tilanteita voi kohdata niin töissä kuin vapaa-ajalla. Uhkatilanteiden hallinta voidaan jakaa kolmeen osa-alueeseen, joiden hallinta ei vaadi yliluonnollisia itsepuolustustaitoja vaan maalaisjärkeä ja hieman asiaan perehtymistä.

1. Tilanteen tunnistaminen

Potentiaalisen uhkatilanteen syntyminen on ensiarvoisen tärkeää tunnistaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jotta tilanteen eskaloituminen pystytään ehkäisemään mahdollisimman tehokkaasti. Tärkein työkalu potentiaalisen uhkatilanteen tunnistamiselle on hyvä tilannetietoisuus ja -taju. Tärkeintä on pitää aistit avoinna ja havainnoida ympäristöämme. Toisin sanoen katse ylös kännykän ruudusta, korvakuulokkeet pois korvista ja huppu pois päästä. Ympäristömme havainnointi tulee ihmisiltä luonnostaan kun vaan annamme aisteillemme siihen mahdollisuuden.

2. Ongelmatilanteen purkaminen

Ongelma- ja uhkatilanteet puretaan löytämällä niihin jokin toimiva ratkaisu. Tärkeintä on vastata uhkatilanteen ongelmaan rakentavalla ratkaisulla ilman ylimääräistä tunnelatausta. Kun löydämme ongelman ytimen niin voimme ratkaista tilanteen ennen kuin se päätyy fyysiseksi uhkatilanteeksi. Ongelman luonteesta riippuen toimivia ratkaisuja voivat olla esimerkiksi: tilanteen pahoitteleminen, vaihtoehtoisen tuotteen/palvelun/ratkaisun tarjoaminen, palautekanavan tarjoaminen, huomion siirtäminen muualle/aiheen vaihtaminen tai yhteisen sävelen löytäminen. Ennen kaikkea pysy asiallisena, pidä omat tunteesi hallinnassa ja pyri aktiivisesti löytämään tilanteeseen ratkaisu.

3. Hyökkäyksen torjunta

110 metrin aidat ovat edelleen paras mahdollinen itsepuolustustekniikka. Mutta pelkkä ajatus siitä, että ”lähden vaan karkuun” ei vielä riitä, koska saatamme ajautua tilanteeseen josta ei ole pakoreittiä. Siksi on ensiarvoisen tärkeää pyrkiä sijoittumaan uhkatilanteessa siten, että meillä on mahdollisimman hyvä mahdollisuus paeta tilanteesta tarvittaessa. Tässä pätee kolme nyrkkisääntöä:

  • Etäisyys
    Pyri pitämään etäisyys uhkaavasti käyttäytyvään henkilöön mahdollisimman suurena. Tämä tulee totta kai tehdä niin, että tilanne on luonnollinen, koska eihän asiakaspalvelutilannetta voi aina aloittaa 15 metrin päästä vaan pyrimme maksimoimaan etäisyyden tilanteen mukaan. Normaali ihminen liikkuu noin 5 metriä sekunnissa, joten kymmenenkin metrin päässä oleva henkilö on parissa sekunnissa niin sanotusti silmillä.
  • Sijoittuminen
    Pelkkä etäisyys ei aina tosiaan riitä, koska se ei välttämättä sovi tilanteeseen tai toimintaympäristöön ja lisäksi kohdehenkilö liikkuu pitkänkin turvavälin takaa yllättävän nopeasti. Siksi sijoittuminen suhteessa kohdehenkilöön on ensiarvoisen tärkeää. Pyri sijoittumaan siten, että välissänne olisi luonnollisia esteitä kuten myyntipöytä, tiski, vaateteline tms.
  • Pakoreitti
    Aina pitäisi pyrkiä jättämään itselleen pakoreitti mistä tahansa tilanteesta. Ja tämä tulee ehdottomasti ottaa huomioon jo etukäteen mahdollisiin uhkatilanteisiin valmistautuessa. Tarkastele etukäteen mielikuvaharjoitteiden avulla, että jos nyt tarvitsisi niin mihin tästä pääsisi karkuun. Ja sitten ota vastaava ajattelu osaksi jokapäiväistä arkeasi.

Uhkatilanteiden hallinnassa kaikkein tärkeintä on tunnistaa tilanteet mahdollisimman varhain. Jos se ei ole mahdollista niin pyri purkamaan syntynyt ongelmatilanne rakentavalla ratkaisulla. Jos tilanne siitä huolimatta eskaloituu niin pakene paikalta.


Hemmo Päiveröinen
Turvallisuuskoulutukset.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *